Toyota Yaris GR4

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Toyota Yaris GR4

Message par #gentlemanchauffard » 23 déc. 2019 22:42

Bonsoir,

On parle pas mal de la bête ailleurs et encore rien dans Asphalte il me semble?

Je trouve l’engin subzero : un nom de bagnole à grand-maman et une fiche technique qui fait plus que saliver! Reste à voir le prix...
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Re: Toyota Yaris GR4

Message par Hanse » 24 déc. 2019 11:51

Ça fait plaisir de voir un constructeur lancer une auto qui va à l'nverse de la tendance actuelle: 250 cv et 350 nm tirés d'un 3 cylindres de 1.6l, 4 roues motrices (apparemment avec possibilité de privilégier l essieu arrière), dif. autobloquant, boîte manuelle, dans une carrosserie -manifestement élargie- de petite voiture (3 portes qui plus est).

Espérons que le 3 cylindres sera aussi réussi que celui de la Fiesta ST actuelle.

Elle sera sûrement relativement chère, vu ce qui est proposé tecniquement parlant et le prix pratiqué il y a peu pour la Yaris GRMN.

Dans l'histoire de l'automobile, il n'y a pas eu beaucoup de voitures de cette catégorie en 4 roues motrices. Je ne vois guère que l'Audi S1 (et la très rare A1 Quattro).

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Re: Toyota Yaris GR4

Message par #gentlemanchauffard » 24 déc. 2019 13:42

On parle aussi d’un poids aux alentours de 1’100kg, avec un toit en carbone! Je pense qu’elle sera proposée aux alentours de chf 40-42k en version de base, avec un gros supplément pour le whole hog: blocage de diffs, etc.

Sinon ça me fait aussi penser à la Mazda 323 GTR
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Re: Toyota Yaris GR4

Message par ClioRSfan » 25 déc. 2019 19:20


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Re: Toyota Yaris GR4

Message par #gentlemanchauffard » 26 déc. 2019 23:29

Merci pour le lien, j’avais déjà vu quelques vidéos sur les sites anglophones (CarAdvice notamment) mais pas autant .
Les specs sont top mais ça risque de se payer à l’intérieur, très Yaris (logiquement) hormis les sièges.
J’espère que les gens de Toyota prévoiront quelques détails exclusifs, au moins en option, pour l’intérieur.

Je me réjouis de voir le résultat final en tout cas.

Bonnes fêtes!
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Re: Toyota Yaris GR4

Message par stef » 08 janv. 2020 10:14

Wow unique de nos jours une sportive avec une fiche technique pareil :shock:

Enfin une voiture avec tout les bons ingrédients j'ai envie de dire :mrgreen: car depuis l'Audi S1 il n'y a pas de petite GTI 4x4 :wink: ! Hâte de voir le prix et le produit final en concession mais dommage qu'elle soit prévu qu'en 3 portes uniquement.

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Re: Toyota Yaris GR4

Message par Avgas » 08 janv. 2020 18:40

C'est la version moderne de "l'homologation special", une auto spécifiquement créee pour le WRC. Au lieu de dériver la WRC d'une voiture de trés grande série, lá ils créent une "grande série spéciale" à 25 000 exemplaires (minimum requis pour faire la WRC) à partir de laquelle ils feront la WRC, donc la GR4 a été faite pour pouvoir la maximiser dans sa versio WRC.
Mitsu avait fait le coup en Rally-Raid avec le Pajero Evolution: nouveau réglement 1998 qui éxigeait l'homologation par la FIA avec une production minimum de 2500 exemplaires. Ils ont regardé ce que le futur reglement rallye-raid perméttait et ont produit la voiture de "série" pour pouvoir exploiter le reglement au maximum: suspension arriére indépendante, voies extra larges (pour arriver au maximum sur la voiture de course), grands débattements de suspension de série, aéro soignée et un moteur V6 24 soupapes à distribution variable constituant une excéllente base pour la compétition.
"Le bonheur est au-dela des 4.000 tours/ minute..."

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Re: Toyota Yaris GR4

Message par #gentlemanchauffard » 09 janv. 2020 21:12

Fin du suspense demain 10 janvier! :P
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Re: Toyota Yaris GR4

Message par Ebisu » 10 janv. 2020 09:09

La formule et les caractéristiques sont très sympathiques. Dans la droite lignée des Starlet GT Turbo, Glanza, 323 GTR et Pulsar GTi-R.

Le communiqué de presse de Toyota au TAS :
THE NEW TOYOTA GR YARIS: FORGED IN THE HEAT OF WORLD RALLY COMPETITION

Developed directly from World Rally activity, with Tommi Mäkinen Racing
Toyota’s second global GR model and a homologation model for future World Rally Championship activity
New 1.6-litre three-cylinder turbo engine producing 257bhp/192kW
Aerodynamic and lightweight body design, producing power-to-weight ratio of 5kg per bhp
New lightweight GR-Four all-wheel drive system
The new GR Yaris is a pure performance car, born from Toyota’s title-winning experience in the World Rally Championship (WRC). Forged from success in the heat of competition, it brings motorsport technology and design directly to the world of the road car, true to Toyota Gazoo Racing’s ethos of making ever-better cars that are intrinsically rewarding and fun to drive.

Positioned at the top of the all-new Yaris range, the GR Yaris is a unique model that benefits from the design and engineering skills of Toyota Gazoo Racing and Tommi Mäkinen Racing, Toyota’s partner in the WRC. As well as serving as the official homologation model for development of the next Yaris WRC car, it also has all the attributes required for owners looking to compete successfully in local rally competitions. Scheduled for launch in the second half of 2020, it will follow the GR Supra as Toyota’s second global GR model.

Presenting the GR Yaris at the 2020 Tokyo Auto Salon, Gazoo Racing President Shigeki Tomoyama said: “One of Toyota Gazoo Racing’s commitments is to use motorsport to refine its knowhow and its personnel, with the aim of launching world-class production sports cars. While the new GR Supra is a sports car developed through track racing, the GR Yaris has been devised through our participation in rallies – something that many of our fans have been waiting for.”

Every aspect of the car has a performance focus: an all-new platform and engine, new suspension, lightweight construction, aerodynamic styling and a new GR-Four permanent all-wheel drive system. With high power and low weight, it has all the credentials for competition success, and for delivering exhilarating performance as a super-hot hatch for the road.

Heritage

The new GR Yaris is Toyota’s first genuine all-wheel drive sports car and its first homologation model for World Rally Championship competition since the end of production of the Celica GT-Four in 1999.

Across two generations and three models, the Celica GT-Four featured in Toyota’s most successful WRC campaigns, a golden age of rallying that brought the company 30 rally victories, four drivers’ championship titles and one manufacturers’ championship. In a reference to its illustrious predecessor and its all-wheel drive technology, the GR Yaris features a GR-Four logo on its tailgate.

As a homologation model, the GR Yaris will support the development of a new competition car for the Toyota Gazoo Racing World Rally Team’s WRC campaign. Since rejoining the championship in 2017, Toyota has won both the manufacturers’ championship, in 2018 and, with Ott Tänak, the drivers’ championship in 2019.

Development priorities

The WRC-skilled team of designers and engineers at Tommi Mäkinen Racing focused on perfecting the aerodynamics, weight distribution and light weight of the new car – the three qualities essential to achieving the best performance and drivability.

A lower roofline improved the car’s ability to cut through the air, while positioning the new 1.6 turbo engine further back towards the centre of the car and locating the battery in the boot helped produce a better chassis balance for improved handling, stability and responsiveness.

The three-door body shell is made from lightweight materials including carbon fibre polymer and aluminium, to deliver an impressive power-to-weight ratio, while the new platform allows for a wider rear track and new double wishbone rear suspension system. The team also devised reinforcements beneath the side members to ensure the suspension’s performance potential can be realised.

To ensure the plans worked in practice, the GR Yaris was put to the test by professional race and rally drivers during the development programme.

Unique design

Although the new GR Yaris sits at the top of the all-new Yaris range, it has a unique design with a three-door body and a roof lowered by 91mm, creating a coupe silhouette. Frameless doors add to the coupe look. At the front the grille design and spoiler express the car’s authentic GR status, while at the rear the wide tread and muscular wings accommodate 18-inch alloy wheels.

All-new 1.6-litre turbo engine

The GR Yaris’s engine is an all-new, three-cylinder turbocharged unit that benefits from motorsport technologies to maximise performance, including multi-oil jet piston cooling, large-diameter exhaust valves and a part-machined intake port. Displacing 1,618cc, it produces a maximum 257bhp/192kW and 360Nm of torque.

Compact and lightweight, the DOHC 12-valve engine features a single-scroll ball-bearing turbo and is matched to a six-speed manual transmission, engineered to accommodate high torque levels.

Power-to-weight ratio

Achieving a strong power-to-weight ratio was a key objective to help meet the GR Yaris’s performance targets. The body shell is constructed predominantly from lightweight materials, including a new carbon fibre polymer for the roof that can be compression moulded. Aluminium is used for the bonnet, doors and tailgate. As a result, the GR Yaris has the power of a C-segment performance hatch but the weight of a B-segment machine (kerb weight 1,280kg). Its power-to-weight ratio of only 5.0 kg per bhp helps deliver 0-62mph acceleration in less than 5.5 seconds and an electronically limited top speed of 143mph.

GR-Four: new all-wheel drive system

The GR Yaris’s performance is supported by a new GR-Four all-wheel drive system designed to optimise drive power to each wheel, while also being simple and lightweight. The distribution of torque between the front and rear axles is governed by a high-response coupling. As an option in the Circuit Pack (details below), two Torsen limited-slip differentials manage the split between the left and right-side wheels to give natural and direct car control.

The ingenious system uses slightly different gear ratios for the front and rear axles and allows for a theoretical range of front/rear torque balance from 100:0 (full front-wheel drive) to 0:100 (full rear-wheel drive). This flexibility gives a performance advantage over AWD on-demand systems that use twin-coupling or permanent AWD systems with a centre differential. The GR Four system is also considerably lighter in weight.

The driver can adjust four-wheel drive performance to suit their preference or the driving situation using a 4WD mode dial switch. In normal mode the base front/rear torque distribution is 60:40; in Sport mode the balance shifts to the rear, with 30:70 distribution to achieve a fun-to-drive quality on winding roads and circuits; and in Track mode the base setting is 50:50 for fast, competitive driving on circuits or special stages. In each mode, the torque balance will automatically adjust in response to the driver’s inputs, vehicle behaviour and road or track conditions.

Dedicated platform and suspension

The GR Yaris has a new, dedicated platform that combines the front end of Toyota’s GA-B platform – debuting in the all new Yaris model in 2020 – with the rear of the GA-C platform. This allows for a new suspension design and accommodation of the GR-Four all-wheel drive system, while also contributing to the car’s excellent stability and handling.

Where the standard new Yaris uses a torsion beam rear suspension, the GR Yaris has a double wishbone set-up, with every element optimised for performance. A MacPherson strut system is used at the front.

Performance braking system

The performance braking system features large, 356mm grooved front discs with four-pot callipers, engineered to cope with rigorous demands of high-speed track and special stage driving with high-level heat capacity.

Circuit Pack

Customers can upgrade their GR Yaris with an optional Circuit Pack. This equips the car with a Torsen limited-slip differential on both the front and rear axle, performance-tuned suspension and 18-inch forged alloy wheels with Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18 tyres.

New GR production centre at Motomachi

To help meet its performance goals for the GR Yaris, Toyota has established a new production facility at its Motomachi factory, with a line dedicated to manufacturing GR sports cars. Instead of the traditional conveyor system, the body and assembly lines comprise a number of different cells connected by automatic guided vehicles.

Production of each vehicle calls for a large number of manual processes, for which Toyota uses a specialist team. The factory design and the talents of the workforce allow for high-precision assembly of highly rigid vehicle bodies to levels that are hard to achieve on standard production lines.

With its new manufacturing methods, the GR facility is capable of handling multi-type, small-volume production, without compromising productivity.

GR YARIS TECHNICAL SPECIFICATIONS

ENGINE
Type In-line, 3 cylinders
Valve mechanism DOHC 12-valve with VVT-i
Fuel system D4S direct and indirect injection
Supercharging Single-scroll turbo
Displacement (cc) 1,618
Bore x stroke (mm) 87.5 x 89.7
Compression ratio 10.5:1
Max. power (bhp/DIN hp/kW) 257/261/192
Max. torque (Nm) 360
Emissions level Euro 6d temp
TRANSMISSION
All-wheel drive system GR-Four
Transmission 6-speed manual

PERFORMANCE
Power-to-weight ratio (kg/bhp, kg/DIN hp, kg/kW) 5.0, 4.9, 6.7
Max. speed (mph) 143 (electronically limited)

CHASSIS
Front suspension MacPherson strut
Rear suspension Double wishbone
Steering Rack and pinion, electric power steering
Min. turning circle (m) 10.8

BRAKES
Front (diameter, mm) Ventilated discs (356) with 4-pot fixed callipers
Rear (diameter, mm) Ventilated discs (297) with 2-pot fixed callipers

TYRES
Type Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s (option)
Size 225/40R18

DIMENSIONS & WEIGHT
Overall length (mm) 3,995
Overall width (mm) 1,805
Overall height (mm) 1,460
Wheelbase (mm) 2,558
Front track (mm) 1,530
Rear track (mm) 1,560
Kerb weight (without driver, kg) 1,280

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Message par ze_shark » 10 janv. 2020 09:28


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Re: Toyota Yaris GR4

Message par stef » 10 janv. 2020 09:40

Très sympa ! La transmission intégrale est du type de la Focus RS MK3 avec des embrayages sur le pont ar ?

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Re: Toyota Yaris GR4

Message par #gentlemanchauffard » 10 janv. 2020 19:15

J’ai pas vu d’info à ce sujet. Probablement une transmission Magna Steyr?
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Re: Toyota Yaris GR4

Message par EVILR » 13 janv. 2020 12:04

Hello a tous!
Desole ca fait un bail que j'ai pas posté :-(

je trouve le concept de la GR4 fantastique!!
Ca sera surement mon futur ICE track toy pour l'hiver a Flaine et alentours :-)

Est ce que vous avez des infos sur le taux de co2 qu'elle crache? Parce que en france maintenant ca peut aller jusqu'a 40% du prix de l'auto en malus €€€
...

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Re: Toyota Yaris GR4

Message par stef » 30 janv. 2020 11:02

#gentlemanchauffard a écrit :
10 janv. 2020 19:15
J’ai pas vu d’info à ce sujet. Probablement une transmission Magna Steyr?
Source Caradisiac:
Nouveau système de transmission intégrale
Si elle fait la chasse aux kilos en trop, cette Yaris adopte une transmission intégrale ! Un équipement qui semblait nécessaire vu la puissance. Mais l'auto reçoit un nouveau système, nommé GR Four, présenté comme plus flexible et plus léger que les systèmes 4x4 débrayables qui utilisent un double accouplement ou les transmissions intégrales permanentes à différentiel central. Le GR Four "fait appel à des rapports de pont légèrement différents pour les essieux avant et arrière".

Plusieurs modes de fonctionnement sont au programme : en normal, la répartition du couple avant/arrière est de 60/40. En Sport, c'est 30/70, en Track c'est 50/50. Mais la répartition s'ajuste toujours automatiquement en fonction de la conduite et de l'état de la route. Un différentiel Torsen à glissement limité sur les deux essieux sera proposé en option. L'ancien pilote de rallye Tommi Mäkinen a activement participé à la mise au point de l'auto. Akio Toyoda, patron de la marque, s'est aussi personnellement investi dans le projet.

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Re: Toyota Yaris GR4

Message par ze_shark » 30 janv. 2020 11:20

Copier-coller du dossier de presse. Si qqun arrive à expliquer ce que ça veut dire et comment ça marche, je suis preneur.

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